Ambassadeurs dragen de boodschap mee uit

Waterambassadeurs

Op zoek een alternatieve communicatiemanier om acties rond duurzaam watergebruik en –beheer in de kijker zetten? Liefst met een praktische insteek? Ga voor onze waterambassadeurformule! Als ambassadeur breng je vanuit je eigen kijk of eigen activiteiten een verhaal rond water. De functie of dienst van de gemeentemedewerker die kiest voor het ambassadeurschap maakt niet uit. Iedereen kan dus waterambassadeur worden! Het is een leuke manier om medewerkers die vanuit hun taak initiatieven of acties hebben ondernomen rond het thema duurzaam watergebruik in de schijnwerpers te zetten.

Intern en extern

Hoe begin je hier nu aan? Je hoeft het niet ver te zoeken. Kijk eens rond je. Je collega’s zijn interne ambassadeurs. Je kan ook kiezen voor een combinatie met externe ambassadeursDaarbij denken we aan boeren, tuinaannemers, de kringloopwinkel en sportverenigingen. Ook kunnen dit personen zijn wiens inzet of bijdrage aan de gemeente een podium verdienen en een mooi voorbeeld zijn.

Kies het juiste format

Kies voor het juiste format om deze mensen in de kijker te zetten. Wat past er bij de communicatie van jullie gemeente? Korte of langere tekstvideo, of misschien enkel audio? Is het makkelijk toe te passen in de reeds bestaande communicatieEnkele voorbeelden: 

  • Lokale landbouwers engageerden zich om als ambassadeur aanwezig te zijn op het Waterfestival van MerelbekeEen quote met foto zou een mooie manier zetten om dit in de kijker te zetten. Dit event was gepland in de herfst van 2020, maar kon door corona jammer genoeg niet doorgaan. 
  • Gezinnen in Brasschaat, Merelbeke, Kortrijk en Roeselare schreven zich in om deel te nemen aan de Water Challenge@home (eerste editie, maart 2021). De bedoeling is dat ze foto’s en filmpjes van hun deelname delen via de besloten Facebookgroep. Bovendien wordt meegegeven om eventueel andere bevriende gezinnen en familie te vertellen over de uitdaging die ze aangaan. Op die manier worden de gezinsleden waterambassadeurs. 
  • In Bierbeek werden externe ambassadeurs betrokken bij de tweede editie van de waterwandeling. Het werd een interactieve waterwandeling (met een digitale ‘storymap’ op je smartphone) waar je bij verschillende haltes bijleert over water. Dit gaat van de link met Bierbeeks zusterdorp Oña in Ecuador tot witlooftelers uit Bierbeek die beeld en uitleg geven over wat water voor hen betekent in het dagelijkse leven. 
    Wil je meer weten over de waterwandeling? Hier vind je de link.

Tips

  • Experimenteer met verschillende formats en kijk wat voor jullie werkt.   
  • Zorg voor een krachtig beeld bij de waterverwezenlijking, bijvoorbeeld een foto van een groep of een persoon in zelfverzekerde houding zodat het artikel de actie positiviteit en fierheid uitstraalt.

Zelf aan de slag?

Zin gekregen om aan de slag te gaan met deze methodiek?